Rozmowa kwalifikacyjna

Na rozmowie kwalifikacyjnej staraj się być miłą, sympatyczną osobą którą da się polubić.

Pamiętaj nie ma idealnych kandydatów, często bywa tak że najlepsi kandydaci nie dostają pracy.

Rozmowa rekrutacyjna to zdolność przekonywania, przedstaw siebie w roli idealnego pracownika, spraw aby rekrutujący wyobraził Ciebie w zadaniach pracownika.

Dostosuj się do zaproponowanego terminu rozmowy o pracę, nie spóźniaj się na spotkanie.

W zależności od stanowiska na jakie aplikujesz, na spotkanie przynieś gotowe materiały ilustrujące rozwiązania problemów związanych ze etatem.

Na spotkanie weź ze sobą wydrukowane CV, zdarza się że osoba rekrutującą nie ma przy sobie Twojego życiorysu i nie pamięta zawartości dokumentu.

Jeżeli osoba rekrutująca przerywa twoją odpowiedź w połowie zdania to znak że zbaczasz z tematu lub mówisz o nieistotnych szczegółach.

Rozmowa kwalifikacyjna - trudne pytania

1. Pracodawca podczas rekrutacji będzie szukał informacji czy osoba na oferowane stanowisko posiada odpowiednie umiejętności i predyspozycje.

Umiejętności – pytania koncentrują się w obszarze wykształcenia (szkoła, odbyte kursy) oraz zdobytego doświadczenia(zadania które wykonywałeś w poprzedniej pracy, to czego się nauczyłeś i jak zdobytą wiedzę wykorzystasz na nowym stanowisku pracy).

Predyspozycje – rekruter będzie chciał się dowiedzieć czy posiadasz odpowiednie cechy charakteru które pozwolą Ci efektywnie wykonywać powierzone zadania. Pożądane cechy w zależności od stanowiska mogą się trochę różnić.

Marketingowiec zostanie doceniony za inicjatywę, kreatywność, nowatorstwo i wyobraźnię.

Na stanowisku sekretarki sprawdzi się osoba komunikatywna, sumienna, posiadająca zdolności organizacyjne, zdyscyplinowana.

Pracownik fizyczny powinien być zdyscyplinowany, sprawny fizycznie, uczciwy, sumienny, umiejący pracować w zespole.

2. Kolejne pytania z zestawu mają uświadomić pracodawcę czy osoba aplikująca będzie wykonywać pracę z zaangażowaniem.

Osobom którym nie zależy, osoby które są z przypadku (uczestniczą w rekrutacji bo nie było innych ciekawszych ofert pracy) mogą dość lekceważąco podchodzić do codziennych obowiązków. Często tak jest ale nie warto o tym mówić pracodawcy, no chyba że nie chcecie otrzymać pracy. Uzależnia i nałogi (narkotyki, alkohol, papierosy, hazard itd.) – to nie pomaga w pracy a wręcz z nią koliduje.

3. Czy kandydat pasuje do zespołu i do kultury organizacyjnej firmy.

Ten test trwa od początku spotkania, kandydat oceniany po tym jak wygląda, jak mówi, jakie ma poczucie humoru. Ten element ma na celu pokazać czy inni pracownicy zaakceptują nowego pracownika i czy będzie umiał z nimi współpracować.

Zdarza się że padają pytania dotyczące wartości jakich wyznajesz, twoich przekonań na temat świata, ludzi, pracy, itd.

4. Rodzaj umowy i wynagrodzenie.

Nie wszyscy, ale spora cześć pracodawców chcąc uniknąć wysokich kosztów pracy proponują różne formy zatrudnienia (umowa zlecenie, umowa o dzieło).

Idąc na spotkanie musimy wiedzieć ile chcemy zarabiać, w pytaniu na oczekiwania finansowe musimy podać konkretną kwotę. Oczywiście w dalszej części rozmowy ta kwota może być weryfikowana.

Wygląd i zachowanie – rozmowa kwalifikacyjna

Nasz wygląd i zachowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej to najważniejsze elementy całego procesu rekrutacji.
Kluczowe wrażenie powstaje już w pierwszej minucie od momentu spotkania. Zanim otworzymy usta już jesteśmy oceniani (oceniany jest nasz wygląd, mimika twarzy, gestykulacja, mowa ciała), tak właśnie działa komunikacja niewerbalna.

Zaprezentuj się profesjonalnie i przekonująco, ubierz się odpowiednio!

Niewątpliwie ubranie trzeba dobrać do stanowiska na które aplikujemy. Każda branża posiada swój dress code*.
Jeżeli chcemy uzyskać zatrudnienie np. branży tradycyjnej do której należą m.in. banki, biura, firmy ubezpieczeniowe czy księgowość wobec tego decydujemy się na klasyczny a wręcz konserwatywny dress code.
Inaczej to wygląda w zawodach wolnych gdzie kreatywność jest w cenie, np. firmy reklamowe, tutaj możemy pozwolić na trochę ekstrawagancji, ale pamiętajmy o bezpiecznych proporcjach.
Bez względu na branże strój powinien być elegancki, najlepiej jak przed spotkaniem poznamy standardy ubioru w firmie, tym sposobem sprawimy wrażenie osoby doskonale pasującej do załogi.

Twarz i fryzura – ważne pierwsze minuty kontaktu wzrokowego!

Ubiór to nie wszystko, w pierwszych minutach wzrok osoby rekrutującej jest skierowany na naszą twarz i fryzurę. Rada jest jedna – staranna fryzura, zadbana cera(brak przebarwień, u kobiet delikatny makijaż, u mężczyzn brak zarostu).

Pogodne usposobienie i uśmiech.

Palisz papierosy? Pijesz duże ilości kawy, herbaty? Szukasz pracy w biurze na eksponowanym stanowisku? Jak dawno byłaś/byłeś w gabinecie stomatologicznym, może warto odwiedzić higienistkę stomatologiczną (czyszczenie z kamienia nazębnego sprawi że zęby będą bielsze i a oddech jeszcze bardziej świeży)?

*Dress code to zestaw zasad dotyczących wyboru garderoby(ubranie, buty, również dodatki) do okoliczności w określonym czasie i miejscu. Dress code to część większego pojęcia, etykiety, ustalonych zasad (norm) zachowania w sytuacjach zawodowych jak również towarzyskich.