Jak zrobić dobrą prezentację i rewelacyjnie wypaść przed publicznością.

data publikacji: 2020.02.10

Prezentacje multimedialne mogę m.in służyć:

  1. do reklamowania produktów i usług,
  2. do szkoleń i nauki,
  3. do prezentowania wyników doświadczenia lub badania,
  4. do przedstawienia sytuacji finansowej na poziomie mikro i makro (firmy, instytucje, kraje),
  5. do prezentacji pewnego punktu widzenia,
  6. do prezentacji założeń i dokonań,
  7. i w wielu innych przypadkach.

Prezentację multimedialną możesz przygotować w jednym z tych programów:

  1. PowerPoint (aplikacja wchodzi w płatny pakiet Microsoft Office).
  2. Impress (aplikacja z darmowego pakietu Open Office).
  3. Prezentacje Google (darmowa internetowa aplikacja na przeglądarkę i aplikacja na Androida),
  4. Prezi (wersja online i wersja desktopowa, program płatny, jest także wersja darmowa lecz zawiera pewne ograniczenia).

Tworzenie prezentacji - zanim uruchomisz komputer.

Według Cliffa Atkinsona (cenionego autora potężnych prezentacji) prezentacja powinna powstawać w trzystopniowym procesie:

  1. Pisanie scenariusza.
  2. Szkic.
  3. Produkcja.

Przed rozpoczęciem opracowywania scenariusza prezentacji, należy odsunąć wszystko na bok co jest związane z projektowaniem, zapomnieć o kolorach, czcionce, przejściach pomiędzy slajdami. Natomiast pracę należy zacząć od spisania narracji, tym samym określając główny cel do osiągnięcia.

Tylko przemyślany scenariusz, w kolejnym kroku opracowany w jednym z programów do tworzenia prezentacji, pozwoli opowiedzieć historię która może zaciekawić, zaskoczyć i zadziwić odbiorców.


przygotowanie scenopisu prezentacji multimedialnej

Konstrukcja genialnej prezentacji.

O genialnym scenariuszu prezentacji możemy mówić gdy wszystkie elementy wspólne prezentacji są przemyślane i dopracowane.


Nagłówek

Nagłówek powinien być krótki, treściwy z mocnym przekazem. Łatwy do zapamiętania. Długość nie powinna przekraczać 140 znaków. Nagłówek prezentacji powinien przypominać nagłówek dobrej gazety.

W "Sztuce Prezentacji" Carmine Gallo dowiemy się, że dobrym wzorem do naśladowania w tworzeniu mocnych nagłówków jest amerykański dziennik "USA Today".

Przykłady zaczerpnięte z "USA Today":

  1. "Apple spuszcza Lamparta ze smyczy".
    (artykuł powstał jako zapowiedź premiery nowego systemu operacyjnego Leopard firmy Apple.)
  2. "Mapy Google kończą 15 lat: Oto 15 wskazówek, które pozwalają w pełni wykorzystać aplikację".
  3. "Przejażdżka samochodem Tesli, który orbituje w przestrzeni kosmicznej".

Zaangażowanie emocjonalne mówcy.

Mówca powinien w pełni przykuć uwagę słuchaczy omawianym zagadnieniem, aby tego dokonać musi przenieść na widza swój entuzjazm i energię.
Przed wystąpieniem warto poćwiczyć swoje zaangażowanie, napisz swoje wystąpienia tak, aby to pokazać: "Jestem zachwycony tym produktem (tą usługą / tą aplikacją), ponieważ [...]". Taka lub inna deklaracja emocjonalnego zaangażowania, powinna pojawić się podczas każdej dobrej prezentacji.


Trzy najważniejsze informacje.

Zapisz trzy najważniejsze rzeczy które chcesz przekazać swoim odbiorcom. Dlaczego tylko trzy, bowiem tyle informacji jest w stanie dobrze dobrze zapamiętać większość ludzi. Każda z tych trzech głównych informacji powinna być szerzej omówiona podczas wystąpienia.


Porównania i metafory.

W prezentacji można użyć pewnego rodzaju metafor i analogii. Specjaliści od sprzedaży chętnie wykorzystują metafory sportowe.
Przykład bardzo znanej metafory reklamującej napój energetycznego:

  1. "Red Bull doda ci skrzydeł" (czytaj odzyskasz energię i siłę).

Zastosowanie analogii w prezentacji pozwala zrozumieć nowe i trudne zagadnienia, upraszczając je. Po przez trafną analogię wykładowca szybciej dostarcza nowych informacji i pozwala głębiej zrozumieć temat.


Obraz.

Obraz zawsze jest lepszy od tekstu, jak masz możliwość wyboru między jednym a drugim, zawsze stawiaj na grafikę. Postaw na minimalizm, grafika na slajdach powinna być prosta, zorientowana na efekt wizualny.

Przykładowo musisz zaprezentować nowy telefon z dwurdzeniowym procesorem który obsługuje cztery wątki. Jak przekażesz tę informację, żeby widz który nie rozumie technicznych zagadnień, zrozumiał dlaczego wybór tego telefonu jest bardzo dobrym krokiem?

Przygotuj grafikę i mowę do slajdu. Najważniejsze to nie zanudzać, można wpleść w pokaz jakąś zabawną historię, żeby zagrać na emocjach widza.

Mowę opisująca zalety mocnego procesora w telefonie:

Wyobraź sobie że jesteś w Barcelonie, zwiedzasz miasto korzystając z nawigacji online 1 w telefonie, dodatkowo słuchasz muzyki 2 ze swojego telefonu, w tym samym czasie robisz zdjęcia i filmy 3 również tym samym telefonem, dodatkowo dzielisz się pięknymi widokami ze znajomymi za pomocą aplikacji na telefonie 4.
A twój telefon nawet przez chwilę nie zwalnia, wszystkie aplikacje działają bardzo płynnie to zasługa nowego szybkiego procesora, który ma dwa rdzenie. Te dwa rdzenie procesora są jak dwa mózgi, to dzięki nim, ten telefon jest tak dobry.

slajd na prezentacji multimedialnej


Opinie i rekomendacje.

Zaprezentowanie opinii i rekomendacji osób które korzystały z produktów bądź usług to ważny element każdej sprzedaży (o ile temat prezentacji dotyczy sprzedaży).


Rekwizyty.

Na prezentację przynieś "rekwizyty" np. produkt, który słuchacze będą mogli obejrzeć i dotknąć.

Hasła które się zapisały w historii biznesu.

  1. "Starbucks tworzy trzecie miejsce pomiędzy pracą a domem" - słowa wypowiedział Howard Schultz, dyrektor generalny Starbucks.
  2. "Google zapewnia dostęp do światowej informacji za pomocą jednego kliknięcia".
  3. "Bardzo ciężko jest tworzyć produkty w oparciu o wymagania klienta. Ludzie zazwyczaj nie wiedzą czego chcą do momentu, kiedy im tego nie pokażesz. " - Steve Jobs


Więcej artykułów na blogu:

data publikacji: 2020.02.06
tablica i lista celów
Planowanie kariery [BLOG]

data publikacji: 2020.02.03
ikona rower i rowerzysta
Rower czy hulajnoga [BLOG]

data publikacji: 2020.01.27
czas na urlop ikona
Czas na urlop [BLOG]




Treść komentarza:
Podpis:
 
= (Wykonaj działanie)

CV5 ∷ COPYRIGHT © 2021

up